söndag, januari 18, 2009

Jag hade fel om Jill

Bara SVT kan göra program som " De kallar oss artister". 
Bara SVT vågar lita på att publiken kan vara intresserade av mer än "det senaste" eller sånt som inte hamnar på kvällstidningarnas Löp.
Program där personer tillåts prata.
Program som är lite långsammare.
Program utan någon "TV stjärna" ( en sådär programledare som måste vara med och stjäla utrymme)
 I Sverige, är väl bästa att tillägga. (då jag är ganska säker på att SVT har sin motsvarighet i de flesta länder)
Jag såg samtliga program utom  Gessle o Orup och kanske borde jag gå in på SVT Play och kolla även dessa program.
För man vet aldrig.
Kanske finns det mer att hämta hos Orup än strofen: " och jag hittar nästan överallt", från hans gamla hit Stockholm ( har blivit kallt ) ? 
Det är nämligen den raden jag förknippar med något positivt hos Orup.
Tycker den är genialisk.
Och kanske finns det mer för mig , än min beundran inför Gessles oerhörda kunskaper i ämnet "POP" , att hitta hos svensk popexports största stjärna någonsin ( för han har säkert såld mer än ABBA???)
Men jag är skeptisk. 
Orup är FÖR mycket Schlager& Melodifestival för min smak och Gessle är FÖR anonym och mainstream för att jag ska kunna ta honom till mig.

(Det fanns en tid då jag gillade Gessle ( ...om myggbett som svider & Gyllene Tider..) men det är snart 30 sedan och, som Dylan skiver; I was so much older then, I younger than that now) 

Alltså: Orup och Per Gessle är ingenting för mig.
Inbillar jag mig. Tror jag mig veta. Alldeles bestämt.
Men jag kan ha ju fel.
Eftersom jag hade fel om Jill.
Jill Johnson var för mig - tidigare, innan jag fattade hennes passion - likställd med Pereli, Pernila W, Karola  och övriga schlagerprimadonnor.
Tyckte varken bättre eller sämre om henne än någon annan.
Who cares, liksom?

Men man kan ju ändra sig.
Och det har jag gjort.
Vill ni veta varför? 
1-Titta på SVT PLAY .
2-Lyssna på hennes version av Stoneslåten Tumbling Dice!
Passion! 
Övriga artister i serien behövde jag aldrig fundera över, de stod alla redan högt upp på min lista (nåja, ska inte påstå att jag är sådär överdrivet förtjust i det In Flames sysslar med) .
Fast Håkans program var nog bäst. Tyckte att han- som vanligt- bjöd mest på sig själv.  
Hade dock hoppats får se Hives i en annan miljö än backstage och kanske höra någon annan röst än Pelles. Men, men. Man kan inte få allt.
Hoppas på en säsong 2 av "de kallar oss artister"
Bra SVT!



1 Comments:

At 9:56 fm, Blogger Elin i Björken said...

Jo, och jag blev så positivt överraskad av Hellacopters som jag under alla dessa år trott varit något annat än vad de är.

 

Skicka en kommentar

<< Home