söndag, december 28, 2008

Såga morsan madrass..


det kallade en av mina kompisar Samla Mammas Mannar för.
Vi tyckte de var märkliga och konstiga. Och de var definitivt inte bra. Tyckte vi.

Vi såg dem på slottsbacken-festerna tillsammans med Fläsket brinner o andra besynnerliga orkestrar.

( Nej, det fanns inget band som hette "Älgarna brinner i hängselpattarna", det var bara "Hemma Hos" redaktionen som skojade...men visst var det konstiga namn och tjafsiga texter, för att citera Alinge & Forssell)

Publiken bestod av riktigt skumma typer med långt hår, sötaktig doft och afghanpälsar som dansade i den branta sluttningen. Ramlade omkull gjorde de också. På den tiden - det här var tidigt 70-tal- var jag mer intresserad av att samla tompavor än att lyssna på musik, så jag lyssnade inte så noga på musiken, eller vad det nu var som kom från scenen. De här slottsbackefesterna förbjöds förmodligen innan jag blev vuxen nog att intressera mig för ölflaskor som hade innehållet kvar. Och för den delen också musik, i alla fall i en seriösare mening.

Flera år senare, I slutet av sjuttiotalet- eller möjligen i början av 80-talet, fick jag en samlingskassett av en polare. Kassetten innehöll massor av ny, spännande musik. Mest punk & new wave, ny musik som var mycket intressantare än mina dåvarande hjältar 10 cc, Supertramp,Genesis, Alice Cooper och - faktiskt- till och med mer spännande än Lou Reed och David Bowie.
På kassetten fanns en skojig låt, som faktiskt hade uppsalaanknytning
Jainteflöttarjagtesjöss med Lasse Hollmer.
Jo, så hette den och jag minns att det blev lite av en grej att alltid spela den när vi hade fest. Låten fanns på hans första soloplatta, Xll sibiriska cyklar. Så småningom köpte jag vinylen och kom att älska låtar som Boeves psalm, Harald, och, förstås- Ja, inteflöttarjagtesjöss. Läser idag i en kommentar på fejsboken att Lasse Hollmer är död. Han avled i julhelgen.

Nu spelar jag Jainteflöttarjagtesjöss.
Sen ska jag plocka fram vinylen och digitalisera Boeves Psalm, om den nu inte finns på i-Tunes eller Spotify.
Uppsala är definitivt en stor profil fattigare.Sorgligt.