lördag, juli 12, 2008

Speedway

Jag är ingen motormänniska. Hatar egentligen allt vad bilar och motorer heter och finns det någon gång jag känner mig extra enfaldig är det när jag tvingas in i samtal som handlar om hästkrafter och cylindrar och sånt tjafs. 

Sportspegeln:Ja!
Janne Svanlund:Nej!

För att vara ännu tydligare: För inte så längesedan upptäckte jag att vår bil - som jag kört i ett par år-- var framhjulsdriven. Jag ligger på den nivån. 

Ändå blir jag intresserad. Jag vill åka till Hallstavik eller Avesta och se speedway. Uppleva det Mats Olsson beskriver i den utomordentliga "Blött och blåsigt, känns som berättelsen om mitt liv." 
Speedway känns oerhört svenskt när Olsson beskriver det. Svenskt vemod med granskog och Starkbock. Jag måste citera : 
Grillad Choritzo och tre stark för en hundring..bara på speedway mina vänner, bara på speedway. 

Men vill de som verkligen gillar speedway egentligen ha en sån som jag där ? En sån som bara tycker det verkar häftigt och genuint, som inte kan sporten. Precis som alla kändisar som ska gå på bandy en gång om året?