onsdag, juni 25, 2008

Leo Kottke

Jag är i-Tunes användare av stora mått. Jag laddar min ipod med programmet, jag köper låtar, lyssnar på radio och hoppas så småningom kunna köpa mina HBO favoriter via denna fantastiska programvara. Tack Apple! Jag är såld forever och kommer förmodligen aldrig att byta mediaprogram i min dator. Som givetvis är en Mac....men det spelar mindre roll i sammanhanget ( Men ni har väl sett att Mac laptopparna börjar ersätta dito PC´s i diverse TV program som Fyrans "God Morgon". Steffo är ju kvalitetsmedveten så jag blir inte förvånad)
Hursomhelst.
i-Tunes.
Vad har Leo Kottke mutat Steve J med? Eller har han en gigantisk hållhake på megamiljonären?
i-Tunes är som sagt fantastiskt, men det finns små saker som irriterar." Listeners also bought" är en liten feature (heter det så) som dyker upp när du markerar eller spelar en låt ur ditt bibliotek eller från The Store. I denna ruta (eller feature) listas artister som du förmodas gilla eftersom andra lyssnare (som gillar det du spelar just nu) i någon undersökning förklarat att de också tycker detta är skitbra. Meningen är förstås att man ska bli nyfiken på de där artisterna ....och det är här Kottke dyker upp.

Leo Kottke är en riktig doldis. Jag- som äger tusentals låtar,tusen LP skivor och mängder med CD samlingar - har en (1) låt med honom i mitt bibliotek! . Jag har en CD hemma i någon hylla, han genererar visserligen 95 000 träffar på Internet, men "moi" genererar 40 000 , så såå märkvärdig är han inte ( men då ska jag i ärlighetens namn berätta att jag (och alla andra svenskar med detta vackra namn) har en namne som är känd kamp-sportare som står för merparten av dessa träffar). Men ändå. Kottke ÄR ingen stor artist,publik sett.
Spelar jag "There is a light" med Smiths så kommer LEO KOTTKE UPP. Likaså om jag väljer något av Mira Kurasawa. Leo Kottke. På första plats.
Otroligt.
Men värst är "Just for You". En lista som baserar sig på det du handlat via i-Tunes tidigare. You boght : You may like :
Det blir alltid fel.
You bought: Tåström
You may like: Lars Lind

eller:

You bought: Roxy Music.
You may like: The Ark


Nehej du.
Men den går åtminstone att stänga av
Tack i-Tunes!

7 Comments:

At 6:11 em, Blogger Elin i Björken said...

*gaaaaaah* Vad säger du?! Inte gilla Lasse Lind och The Ark? Finns den människan?

Fick i dag affichen för Malmö operans Jesus Christ Superstar med Ola Salo i huvudrollen. Gissa vem som har biljetter till premiären?

 
At 8:18 em, Blogger Fredrik said...

Musical och Salo låter som det perfekta äktenskapet

 
At 2:33 fm, Blogger Elin i Björken said...

Musical? Jesus Christ Superstar? Har du pratat med Tony som envisas med att kalla det för musikal?

Jag tycker nog snarare att det är en rockopera.

Tony och jag har haft många och långa diskussioner kring detta.

Men jag håller med om att Ola Salo passar som handen i handsken i rollen.

 
At 4:10 fm, Blogger Fredrik said...

Rockopera är ett konstigt motsatsord (enligt mig) men visst har Salo karisma.

 
At 6:18 fm, Blogger Fredrik said...

Apropå Lind och Ark: De tillhör (enligt mig,förstås) kategorin nästan-artister. Bra intentioner, men det håller inte hela vägen. Jag står ut att höra dem på radio, men skulle aldrig köpa eller ladda ner något de gjort. Där ingår även James Blunt (fast han är på gränsen till outhärdlig) , Snow Patrol och,baserat på det lilla jag hört, Autisterna. Det finns givetvis fler,men de är sådana som spelas mycket på radio och som dyker upp i skallen just nu.Men det är min åsikt. Jag gillar t ex Wille Nelson och Waylon Jennings och Dolly . också !

 
At 2:51 em, Blogger Elin i Björken said...

Gillar du inte Håkis Hellström heller? :O

 
At 3:08 em, Blogger Fredrik said...

tvärtom...älskar Håkan!

 

Skicka en kommentar

<< Home