söndag, juli 06, 2008

Mats Olsson

Håller på att avsluta Mats Olssons "Blött och blåsig, det känns som berättelsen om mitt liv".
Som alltid när man läser något som är riktigt bra så vill man suga lite extra på slutet. För visst är han bra, Olsson.
För en gångs skull kan jag instämma i Expressens självsäkra etikett : "Sveriges bästa sportkrönikör". Mats Olsson har den där förmågan att göra saker och ting levande. Att beskriva hur det ser ut, hur det luktar och hur människor resonerar i Kenya, Moskva eller i Lödderup. Han gör det så avspänt, ledigt och naturligt. Ett reportage från div 5 nordvästra Skåne blir plötsligt intressant eftersom jag kan se den där fotbollsplanen, omklädningsrummet och den gamla repiga resultattavlan. Jag vet också hur gubbarna på läktaren ser ut och hur de resonerar. Tack vare Olssons penna så förstår jag mer än att det blev 1-1 och att Lagerbäck borde avgå. Det är BRA sportjournalistik. TV 4 borde skicka hela redaktionen på kurs med Mats.

De bevisar också att George Costanza var inte helt fel ute när han under jobbintervjun (Seinfeld avsnittet - Red Dot - där Elaine försöker fixa in honom på Pendant) för fina förlaget nämner Mike Lupica (Sportskribent på N.Y Daily News) som sin litterära favorit.

ps, på ett av försättsbladen har förlaget (Modernista) tryck ett antal omdömmen från diverse tidningar.
Ni vet; " Det bästa jag läst " (ICA kuriren)
Typ...
Hursomhelst. Ett av dessa inlägg sticker verkligen ut:
"En bra bok, nästan lika bra som Lasse Anrell" (SKTF-Tidningen)