tisdag, februari 07, 2012

Elmore Leonard är het igen

Leonard är het igen. I USA går just nu tredje säsongen av "Justified" , en TV serie som bygger på Leonards karaktär, Raylan Givens.
Givens är en polis (US Marshall ) sprungen ur historiska vilda-västern-sheriffer som Wyatt Earp. Han drar m a o snabbare än Lucky Luke.
Gunfighters i 2000-talet ? Kan låta fånigt, men jag tycker Raylan funkar lika utmärkt här som i den tidigare "Riding The Rap" och som bifigur i ett par andra tidiga (Pronto) noveller. Tv-serien har sina klara brister, jag tycker det "fegas" för mycket då man inte törs låta historien bli långsam. Med långsam menar jag eftertänksam, och det skulle behövas mitt i all action. Men visst är den bra, klart sevärd. Jag är inne på säsong 2 och börjar just nu bekanta mig med den här omgångens karaktärer. Scenen är lantlig. Givens är - efter utflykt till Miami - förvisad tillbaka på sin mammas gata som är Harlan County, Kentucky. Bonn-land alltså och här finns mycket av de hillbilly-ingredienser som vi har sett i True Blood; smått galna frikyrkopastorer, hembrännare, ganja-odlare och högerextremister. Som vanligt i Leonard-berättelser så utvecklas det en slags "förståelse" mellan tjuv & polis, vilket jag gillar.

Succén har fått Leonard att på kort tid släppt två nya böcker.Eller, rättare sagt, en ny och en reviderad.
Novellsamlingen "Fire In The Hole", som är själva förlagan till Justified, består av noveller som delvis tryckts tidigare ( When the woman came out to dance) och är små mästerverk ( om man nu gillar E.L) I dagarna släpptes "Raylan" som är en helt ny roman. Den ligger på mitt nattduksbord. Återkommer