måndag, mars 22, 2010

Oskrivet blad- Marie Hermansson

Trots många rekommendationer, framförallt från mor och hustru, är det första gången jag läser Hermansson, och det är inte alls som jag befarar. Inte alls. Det här är ju en psykologisk thriller i bästa Ruth Rendell stil! Jag kommer genast att tänka på den där vansinnigt otäcka Rendell boken, ....som jag inte minns titeln på just nu... , men som handlar om en hushållerska som till varje pris försöker dölja att hon inte kan läsa och skriva. Hon är analfabet och gör allt - bokstavligen - för att dölja det. Precis som i den berättelsen finns det något "brutalt" i stämningen och i karaktärsporträtten, trots att den här berättelsens bägge existenserna känns än mer udda och främmande. Så märkliga att de egentligen inte kan vara äkta. Jag brukar inte tycka om sånt som delvis saknar autencitet. (Har t ex svårt för Van Veeterens påhittade stad) men här funkar det. Bokens huvudkaraktär ( Reine) och han fästmö (Angela) står utanför världen, men finner, av en ren tillfällighet, varandra. Ett osannolikt par som ändå är som folk är mest. De ser på tv, skaffar barn, sommarhus och bil.
Snart händer det dock otäcka saker och verkligheten visar sig. Mycket skickligt berättat!

3 Comments:

At 5:47 em, Blogger Fröken said...

Hej! Rendells bok heter Stenarna skola ropa och jag instämmer, den är mycket bra. Det syns redan i den inledande meningen:"Eunice Parchman dödade familjen Coverdale därför att hon inte kunde läsa eller skriva."

 
At 7:52 em, Blogger Fredrik said...

Tack...så var det !
det var längesedan jag läste den, men glömmer den aldrig. Ett litet mästerverk

 
At 4:27 em, Blogger Nette said...

äntligen lite bra tips om böcker. läste ruth rendells och den var obehaglig. hade den även som bokband men min karl kunde inte sova till den =)

 

Skicka en kommentar

<< Home