lördag, februari 27, 2010

Alex Schulman: Skynda att älska

Om mina första intryck av Alex Schulman fått råda hade jag överhuvudtaget inte ens funderat på att köpa hans bok, "Skynda att älska".
Motviljan hade alltså ingenting att göra med den töntiga titeln (som verkligen är mer än lovligt sentimentalt, speciellt när jag har förstått att texten ska handla om en bortgången fader)

Nej, det handlade uteslutande om personen Alex Schulman. En person som jag aldrig träffat,läst eller ens hört på radio (nej, jag hörde aldrig sommarprogrammet som alla sa var så "himla" bra)

Alex Schulman var en person jag läst om, en person andra kommenterat, en person som de flesta verkade tycka mycket illa om. De första positiv rader jag läste ( och jag minns inte vem som skrev dem ) undrade: Varför ska den där pojken Schulman hålla på och skriva en massa skit när han är så begåvad?

Det handlade förstås om bloggaren Alex Schulman, någon jag aldrig tog mig tid att läsa , just på grund av allt jag nyss skrivit.
Folk med koll i min närhet påstår att bloggaren Alex Schulman enbart var ett PR-trick.
Om det fanns någon "gör-mig-känd strategi" bakom den elake bloggaren vet jag inte och det bryr jag mig inte heller om.
Nog pratat om det.

Författaren Alex Schulman imponerar...a lot!
Berättelsen om Alex och hans familj är väldigt närgången utan att bli påträngande.
En -som jag upplever det - mycket ärlig berättelse som aldrig förlorar sin integritet. Det blir aldrig något "snaskande" ( trots att baksidestexten signalerar litet annorlunda(...varför ?) Det är helt enkelt en mycket värdig och mycket vacker berättelse om en älskad pappa. Kanske den bästa pappa-bok jag läst. Fylld av respekt,förståelse, självinsikt och framför allt, kärlek.

Jag kan också - trots att jag är mycket äldre än författaren och är uppväxt med en ung pappa, som inte var en offentlig person - känna igen mig själv i många av pojken Alex tankar och funderingar. Jag oroades av exakt samma saker när jag var barn, jag försökte ställa det till rätta på samma sätt som pojken Alex gör. Kanske gör alla barn så, jag vet inte, men faktum är att Alex Schulman lyckas beskriva viktiga saker i de korta minnesflashbackarna från bardomen.


Den unga pojken Alex Schulman ger faktiskt ett litet "lill-gammalt" intryck vilket rimmar mycket illa med min mediabild.
När jag lägger ifrån mig boken inser jag att "Skynda att älska" knappast kunde ha haft en bättre titel. Befriande är också att boken innehåller så lite "name-dropping", jag hade förväntat mig mycket av den varan
Som synes fick mina fördomar om Alex Schulman ge vika på punkt efter punkt.

Bravo ! 10 Cola till Alex