onsdag, februari 04, 2009

"Drinking"

Har precis lyssnar på ett par avsnitt ur Zimmys Radioshow
(vi som tror att vi känner honom kallar honom så. Bob D, alltså) 
Programserien startade 2006 och heter alltså ;  Theme Time Radio Hour.
Avsnittet jag berättar om var nummer tre ( 3) och  heter  "Drinking".
Temat var alltså Sprit;  Booze, White Lightning, Moonshine, Canned Heat, Fire Water, Hard Stuff, etc etc, 
kärt barn har många namn och allt det där...
Ett kärt ämne även i populärmusiken. Sånger om Whiskey och Öl. Sånger om glädje och- förstås- desperation,förtvivlan och sorg. 
Radio-Dj´n Bob Dylan berättar korta ankedoter om artisterna ,
 ( som den om en färgad sångare/låtskrivare från New Orleans - minns ej namnet- som blev arresterad och satt i fängelse för att han umgicks med vita kvinnor under en villkorlig frigivning. Att den vita kvinnan var hans fru spelade mindre roll. He had broke the parole , som domaren sa)
..han läser ett och annat drinkrecept, t ex hur man gör en perfekt Mint Juleep.
Han citerar, på sitt sedvanliga rytmiska och egenartade sätt, en eller två textstrofer ur den kommande låten, men som den genuina musikälskare han är låter han musiken komma först.

 Jag fick tipset om dem här serien av en god vän  som sa bland annat sa att det så tydligt märks att Dylan tillhör generationen som fann musiken via radion. 
Den känslan får jag också när jag hör programmen. Ensam framför en radioapparat, mörkt och tyst i rummet. Radiorösten är lite skrapig , låter tunn och avlägsen. Inget tingel-tangel, inga jinglar. Karlavagns-stämning. 

Musiken är spännande,exotiskt och märklig. Den betyder någonting. 
Det som spelas är dock - för vår generation - väldigt gammal musik. 
Gammalt datum, men ändå "modernare" och definitivt mer spännande än dagens Rix och Energy utbud.
Tycker jag.  
Ta bara " I Drink" av Charles Aznavour som är en betraktelse över alkohol; dess makt dess fördelar och nackdelar. Jag vet bara att han spelat in "She" som förekom i något soundtrack ( sjöngs av Elvis Costello) till någon storfilm. Annars är han en fransk smörsångare för mig. Men franska smörsångare spelar väl inte in låtar som I Drink ?

Eller i modernare version av  Mary Gaultier