måndag, december 15, 2008

SPOTIFY

Har använt tjänsten i ca: två veckor och är imponerad!

Främsta skälen är:
- att streamingen löper så smidigt och ostört.
Det är bra.
- spotifierandet öppnar också för ett stort utbyte användare emellan. Genom att högerklicka ( (ctrl i OSX) kommer man åt dels "Collaborative Playlist" och "Copy Spotify URL". Bägge funktionerna är kul och innovativa.
Det är mycket bra.

Ljudet via Spotify är sisådär. Fullt acceptabelt om du sitter och bläddra musik för dig själv eller i ett mindre sällskap , men om man förstärker upp det så låter det tyvärr tunt och platt. Kanske låg bitrate ? Vad vet jag. Hur som helst, det är kanske priset man får betala för den jämna och fina gången.
Det är mindre bra

Urvalet kan garanterat bli bättre och måste bli bättre om jag ska forsätta att betala. Mycket saknas, framförallt det som ligger utanför mainstream fåran. Efter Howlin Pelles TV-intervju i tisdags testade jag och sökte på de artister han rekommenderade. Ingen av dem fanns i Spotify biblioteket. Samtliga fanns i i-Tunes. Men jag har varit med om det omvända så det bevisar ingenting. Men det är också mindre bra.

De sägs att Spotify kommer att döda i-Tunes, men jag är skeptisk. För vi som är vana att äga musik ( i en fysiskt mening ) , om så bara en mp3-fil, vi finns fortfarande på marknaden. Vi har tvingats ge upp LP konvolut och CD skivor och nu ska vi inte ens få äga datafilen med musiken !! Det svider. Jag gillar Spotify-idén men jag vill fortfarande bränna CD´s och ta med mig ut i bilen, jag vill kunna ge bort hembränt . Men det är väl bara att kröka rygg, bara att böja sig för utvecklingen.
Spotify är i alla fall- trots mina sura invändningar - djävligt kul!
Önskningen: Östen Warnebring- 15 minuter till Eslöv, så att jag kan komma vidare i min Bacharach på svenska -lista.

2 Comments:

At 10:06 fm, Anonymous Anonym said...

Bra synpunkter! Självklart kommer inte alla att gå över till att ha Spotify helt och hållet, men det underlättar valet att kunna provlyssna på musiken först. Huvudargumentet för mig jämfört med mp3 är ju att slippa köpa/ladda ner och bara kunna lyssna direkt. Istället för att äga musiken äger jag mina spellistor i Spotify.

Just nu finns lite mer än 2 miljoner låter i Spotify och de har just nu, enligt egen utsago, rättigheterna till mer än det dubbla. Det kommer alltså läggas till mycket mer musik de kommande månaderna.

Angående ljudet så använder de Ogg Vorbis q5 i 160k, vilket motsvarar en vanlig mp3:a på 192k. Att ljudet på vissa låtar blir lite platt beror med största sannolikhet på att hela biblioteket är normaliserat, dvs man jämnar ut ljudet mellan nya och gamla låtar för att slippa plötsliga hopp i volymen.

 
At 11:35 fm, Blogger Fredrik said...

absolut, så använder jag tjänsten idag (förutom att göra listor som jag terrar bekantskapskretsen med. Hör jag något riktigt bra så köper jag på i-Tunes.
tack för kommentar!
/F

 

Skicka en kommentar

<< Home