onsdag, oktober 15, 2008

Bildning, sa Horrace

tappade bort mitt sprillans nya ex av Lennart Perssons "Sånger om sex, gudoch ond bråd död". Fick köpa ny. Direkt. För jag har längtat efter mer sedan "Sånger om kärlek" (modernista) kom för ett par år sedan.

För den som inte känner till det kan jag berätta att Lennart Persson är musikjournalist, grundare av legendariska fanzinet Feber, allvetare vad gäller populärmusik och- säkert - inspiratör till utmärkta skribenter som Strage, Lokko och Gradvall.

Det krävs ju bildning för att förstå kultur, sägs det. Åsa Lindeborg - kulturchef på Aftonbladet- säger att det är svårt att skriva om populärkultur. Det krävs bildning och analys. Eftersom det är Åsa (Aftonbladet) som säger det kan jag inte låta bli att jämföra Lennart Perssons texter med en artikeln om countrymusik i dagens AB.
Jag förstår inte. Tycker skribenten om country eller gör han det inte... Ryan Adams..eller kunde han inte låta bli rubriken ? Måste man uttrycka sig så förbannat krystat bara för att man skriver på kultursidan? Undrar om jag saknar bildning? Men jag förstår Lennart. Det är aldrig någon tvekan där. Å andra sidan skriver Lennart Persson om musik som om det gällde livet. Precis som i sångerna. Kanske är det oanalytiskt. Eller så är jag bara schåpig och irriterad på finkulturen.
Vad glad jag är över att Åsa skrev sin egen- Mig Äger Ingen - (..som får fem plus varje dag!) som en författare och inte som en kulturchef.