onsdag, september 24, 2008

Videokväll med Luuk

Är en rolig programidé, tycker jag. Kanske bättre på pappret än i verkligheten ? Har bara sett programmet ett par gånger, men gillade verkligen avsnittet med Roy Andersson. Igår fanns en av mina egna favoriter, Massive Attacks Unfinished Sympathy , med som en av de tre videos (heter det inte videor på svenska?) man skulle diskutera. För det är väl det programmet går ut på. Man spelar upp en video och pratar sen om varför man gillar den...trodde jag. Jag försökte verkligen ge gårdagens gäst en chans (ska erkänna att jag tillhör dem som har förutfattade meningar om henne) eftersom hon valde Unfinished Sympathy .
Wow, kanonval , tänkte jag. Den här människan kanske innehåller mer än vad hon ger sken av. Det visade sig att jag hade fel. Eller, rättare sagt: Jag hade rätt. Från början. Om ni förstår vad jag menar. ..Skälen till att Unfinished Sympathy spelades var :

1- Gästen hade varit ihop med producenten
2- Gästen hade fått backstage-pass till en gruppens spelning i Paris. Hon fick givetvis alltid backstage-pass, så det var inget märkvärdigt i sig.

Ingenting om låten, ingenting om sångerskan Sara Nelson,ingenting om alla de människor som passerar i filmen, ingenting om den lååånga tagningen (hela videon är en enda lång tagning, vilket är extremt ovanligt i den här genren) Luuk påpekade det visserligen, men snacket kring Unfinished Sympathy kom att handla om allt annat än själva låten och videon. Jag stängde av efter det. Kändes som om alla mina förutfattade meningar och fördomar om den här gästen bekräftats.
Skönt.

3 Comments:

At 2:49 em, Blogger Elin i Björken said...

Vem var gästen? Carolina Gynning?

 
At 6:20 em, Blogger Fredrik said...

rätt gissat!

 
At 6:56 fm, Blogger Elin i Björken said...

och då ska du veta att det var en ren gissning från min sida

 

Skicka en kommentar

<< Home