lördag, september 06, 2008

Poker Mongo

Hans Carstensen, författare, stå-uppare och grundare av legendariska fotbollslaget IQ-77, har precis släppt sin första ungdomsroman. I huvudrollen finns Thomas Råstedt ( efternamnet är förstås en passning till "Stackars Jack" ) en förvirrad tonåring som söker efter en identitet, ett sätt att förhålla sig till livet som vuxen. Han använder sig av pokerns strategier som han ivrig konsumerar genom tidningar, sajter och böcker. Det är mycket rappt, annorlunda och välskrivet. Jag har ingen större erfarenhet av moderna ungdomsromaner, men den här är befriande fri från pekpinnar och sentimentalitet. Rakt på och mycket skickligt uppbyggd. Den lämnar också en del till läsaren att fundera över, är absolut inte övertydlig och förutsägbar. Figuren Thomas -tycker jag - påminner en del om Knut K Selma Johansson ( Stig Claesson - 70 tal) lika förvirrad och sökande. Tror det här kan bli en klassiker. Grattis Carsten !
ps, det är inte för att vi är bekanta som jag gillar den här boken, den är förbannat bra, helt enklet!

5 Comments:

At 8:13 fm, Blogger Elin i Björken said...

Hade inte Hans Carstensen ett band nån gång på 80-talet också? Har jag fel?

 
At 8:16 fm, Blogger Elin i Björken said...

Hans Carstensen Riff Band eller nåt liknande?

 
At 8:17 fm, Blogger Fredrik said...

jovisst har du rätt ! Flera band tror jag , det kändaste är nog Butter Utter...låtarna finns på hans hemsida

 
At 8:17 fm, Blogger Fredrik said...

Riff band stämmer också !dem hörde jag aldrig

 
At 8:31 fm, Blogger Elin i Björken said...

Carsten Riff Band, hette de! Jag gillade dem skarpt på den tiden. De tävlade i en rävling på Radio Uppland, minns jag.

Fast om jag umgicks med nåt band så var det Watermelon Men, för en av mina bästa väninnor var ihop med trummisen där.

 

Skicka en kommentar

<< Home