fredag, oktober 07, 2005

Fans

Har precis avslutat Fredrik Strages nya reportagebok, "Fans". Jag läste hans debut, mikrofonkåt (svensk hip-hop), ganska nyligen. Lånade den av en vän och blev myckeet imponerad över FS´s stil och känsla. Eftersom jag inte har DN eller läser någon av de övriga tidningar som FS skriver för, så var han helt okänd för mig när jag greppade hip-hoppboken . Denna gång var förväntningarna naturligtvis mycket större. Och "Fans" gör mig inte alls besiken. Tvärtom, den är full av intressanta aspekter på det här med idoldyrkan. Varför har vi idoler ?, Var går gränsen ? När går man från "starstruck" till en "stalker" ? Ja, något riktigt svar var stalker-gränsen går får man inte, men det är mindre viktigt tycker jag. Styrkan i boken är Strages inlevelse. Han kan beskriva Westlife-flickornas besatthet utan att för den delen bli ironisk eller på något sätt förlöjliga deras beteende. Personligen är jag allergisk mot allt vad "pojkband" heter, men jag läser kapitlet om Westlife och Hamster Girls med stort intresse. Och jag förstår dem, tror jag i alla fall....Intressantas för egen del var kapitlet om Morrissey-fansen, mest gripande är historien om Camilla som åker till USA för att stödja Michael Jackson under pedofil-rättegången. Gripande är naturligtvis kapitlen om Evert Taube, Agneta Fältskog och Ace of Base där beundraren klart går över gränsen och det blir riktigt , riktigt otäckt. Boken är skriven ur beundrarens perspektiv. I några fall har "offret" kommenterat, men tanken är att man ska få en uppfattning om vad som driver en man som holländaren Gert som t.o.m flyttar till ett annat land för attt få vara nära sin stora kärlek, Agneta Fältskog. Det finns också en historisk återblick och kommentarer från diverse akademiska avhandlingar hur detta "fenomen" och attityderna kring det, har förändras över tid.
Rekommenderas !

1 Comments:

At 9:34 fm, Anonymous Anonym said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

 

Skicka en kommentar

<< Home