måndag, juni 27, 2005

Allan Guthrie- Kiss Her Goodbye (English)

Hade tänkt mig att bara skriva om böcker jag gillar på denna blogg.... men det sprack. Jag är nämligen inte speciellt förtjust i skotten Guthrie andra novell, Kiss her goodbye. Trots alla goda vitsord från bland andra Ian Rankin, Ken Bruen och Bill Pronzini.Trots stilfull titel. Trots det jättesnygga omslaget ( dont judge a book by its cover !!!) så blir jag besviken ...
Har tidigare nämt HARD CASE CRIME serien med de supersnygga Pulpomslagen. Allan Guthries novell ingår alltså i den serien. Varför förstår jag inte riktigt. Visst, det är "hard-boiled" så det räcker till och blir över.
Guthrie försöker vara såå tuff, så smart i dialogen, så svartsynt , så lika sin amerikanska original att det blir störande. Faktiskt känns det till och från som en parodi på gengren. Miljön är Scotland (Edinburgh &Orkney) Men det märkts inte att vi är på skotsk mark. Huvudpersonen - Inkasseraren Joe - har ett irriterande behov av att i tid och otid kasta ur sig fräcka oneliners. Oavsett hur pressad han är så behåller han han "tuffa-kille-stilen och har alltid något smart att säga. Sånt kan bli enerverande och tröttsamt. Och det blir det. Även om Guthrie tonar ner det mot slutet. Det finns antydningar om störningar på det djupare psykologiska planet, men detta utreds aldrig närmare. Synd.Omslaget (av Chuck Pyle) och layouten står för pluspoängen
3/10