måndag, juni 20, 2005

Michael Connelly - The Closers (English)

Detektiv Hieronymous Bosch, son till en prostituerad och uppväxt på den skitigaste bakgatan i Hollywood, är tillbaka för elfte gången. När vi lämnade honom sist (The Narrows) löste han uppdrag på privat basis, realtionen med LAPD var minst sagt iskall.
Nu är det nya tider. LAPD ska tvätta bort smutstämpeln efter Rodney King och alla anklagelser om korruption och rasism. Den nya polischefen vill ha tillbaka mordutredaren Harry Bosch till den nyinrättade avdelningen för sk "Cold Cases" ( därav titeln "The Closers") Många gamla bekanta dyker upp bland annat Cassie Black (Void Moon) , fd.partnern Kiz Rider och Harrys nemesis, Chief Irving. Det är en äldre, mer harmonisk och eftertänksam Harry Bosch. Han är tillbaka i hetluften, fast på nåder. Han är numera också förälder. Inga cigaretter, ingen booze , ingen junk-food. Nåja, en och annan Hot Dog slinker väl nere ,men Harry Bosch har helt klart blivit kostmedveten ! Harry verkar också ha kommit tillrätta med sin besvärliga insomnia. Jag gillar dock Bosch i denna version också. Han är ringrostig och osäker på ett sympatiskt sätt men lika besatt som vanligt. Los Angeles är en lika skoningslös stad som vanligt. Allt är som vanligt, egentligen..
Connelly avslutar med att låta läsaren förstå att ouppklarade mord från och med nu är Harrys livsuppgift , han är verkligen "A New hope for the dead". Jag gillar de flesta Boschböckerna och jag blev inte besviken på denna heller.
7/10

1 Comments:

At 10:18 fm, Blogger Fredrik said...

kul ! Ge mig en url så jag hittar till din

mvh
Fredrik

 

Skicka en kommentar

<< Home