söndag, maj 29, 2005

Är Elmore Leonard på eller av ?

Leonard har tydligen en ny bok ute. The Hot Kid. . Men jag vet inte vad jag ska tro om gubben" L" längre ? Den sista, Mr Paradise var ingen höjdare. Lämnade mig ganska oberörd. Det bästa som kommit från Leonard på senare år är novellsamlingen "When the woman came to dance" som var fantastiskt bra. L i gammal god form .Men det var skåpmat.Karaktärer från tidigare mästerverk. Säkerligen ratade kapitel eller uppslag. Han rensade väl skrivbordslådorna. Men nyskrivna uppföljaren Thisiomino Blues var också bra....skruvade upp förväntningarna igen.Gubben kunde fortfarande.
Nya böcker av Leonard var tidigare lika viktiga för mig som en ny singel med Ebba Grön, Clash eller Waterboys. Omistliga. Konstigt att viktiga händelser av den typen blir färre och färre med åren. Kanske betyder att man lever ett fattigare liv ?Eller eller så har man lärt sig att känslan av förväntan många gånger överskuggar föremålet för ens längtan.Så trist...men många gånger sant. Man har skruvat ner det där med entusiasm.Att tälta utanför Filmstaden för att se "Sagan om Ringen" eller att stå i kö halva natten för nya Harry Potter. No,no...det hör nog ungdomen till En bok eller en skiva blir inte bättre för att den nyss lämnat tyckpressarna. Man missar inget. Jag är visserligen snabbt på plats när Rankin släpper en ny bok, men jag skulle aldrig gå så långt som att förboka på Amazon eller ens hålla reda på release-datum. För tjugo år sedan hade jag hängt på låset. Jag hade kryssat i almanackan och rusat runt hos alla stans bokhandlare för att hitta ett ex. Jag ska hursomhelst köpa nya Leonard.
Han är fortfarande kungen.