söndag, oktober 18, 2009

Kvinnlig förbundskapten

Inbillar mig att jag är feminist, men i den senaste tidens förbundskaptens debatt märker jag att mina åsikter faller över i - om inte motståndarlägret - det som kallas stofil-facket. De konservativa.Männen som värnar om sitt.

Jag försvarar mig med att det får inte bli rena stolleprovet bara för att det ska vara i sakens namn.
Bagkgrund :

Pia Sundhage föreslås som förbundskapten ,eller assisterande förbundskapten, för det svenska herrlandslaget i fotboll.
Det är DN´s Johan Esk som säger det. Esk är bra, tycker jag.
En av de bästa sportjournalisterna vi har. Möjligen skulle jag köpa tanken med Pia i den assisterande tränarrollen. Möjligen. Det skulle vara ett djärvt grepp och hon skulle nog våga sig på det, men det finns en person ( Lennartsson ) som ska ha jobbet om man ska följa förbundets planering och de långt ställa målen för landslaget. Lenartsson är idag boss för U-21 - Framtidens landslag- och en mycket framgångsrik sådan.

Därför tycker jag inte att Pia ska få jobbet. Lennartssson ska ha det. Annars kastar man bort mycket kunskap.
...men om inte Lennartsson fanns, Javisst.

Är dock inte säker på att spelarna skulle acceptera Pia som ass, för visst finns det ett motstånd mot att kvinnor får ledarroller inom herrfotbollen. Motståndet har dock mer med det faktum att damfotbollen är på en väsentligt lägre nivå, rent utförarmässigt, än om tränaren har en kuk eller inte.
Inbillar jag mig.
Framgångar på damsidan - även på tränarsidan - är inte överförbara till herr fotboll.
Så är det bara.
Skillnaden är jättelik. Inte i fråga om ledarskap, men män är - än så länge överlägsna kvinnor på att sparka boll.
Och det är inget konstigt. Damfotboll är i en jämförelse en relativt ny sport.
Ledarsidan hänger till en viss del med i den här herarkin. En divsion 1 tränare får sällan erbjudande om att träna Internationella lag. Men vinner hans lag ett par cuper, visar upp sig internationellt, han blir ett "namn" så kommer snart erbjudanden om tränar jobb. De allra bästa får förbundskaptensjobben. Men då ska man ha meriter, man ska vara "någon".
I Sverige har vi förbundsmallen där man börjar i botten med pojklag, jobbar sig upp och så småningom är ens grabbar män och då blir man förbundskapten. Så ser Lennartssons framtid ut. Kanske borde Pia - om hon nu överhuvudtaget är intresserad - göra som Lennartsson, starta med ett ungdomslandslag?

Pia Sundhagens OS Guld med USA´s damer väger mindre meritmässigt än ett SM Guld . Förbundskaptensjobben fördelas ( som de flesta andra jobb) utifrån kompetens och meriter och ska man följa den måttstocken så kommer Pia en bra bit ner på listan. Inte för att hon saknar kuk och inte för att hon saknar kompetens. Men hon saknar meriter som är jämförbara med övriga "sökanden". Hon slår dock Tomas Jennerby ( som har kuk) och många andra män. I min bok slår hon också Glenn Strömberg ( som är mångas favorit till det här jobbet) som i o f är en fantastisk analytiker, men helt saknar tränar-erfarenhet. Hon slår också- enligt mig igen- Henke Larsson som inte heller har någon tränarerfarenhet att prata om.

Jag vidhåller alltså att Damfotboll är en annan sport och inte kan jämföras rakt av med herrarnas variant. Det är därför spelarna blir förbannade ( Anders Svensson i p3) Jag tror han kände sig förolämpad över att blir jämför på samma skala som damer. Vem vill "byta ner sig" . Skulle du vilja ha en mindre meriterad (jag säger inte mindre kunnig, för det vet vi inte om hon är. Men hon har definitivt ett svagare CV än övriga kandidater ) chef bara för att könet var rätt?