tisdag, oktober 13, 2009

Svennis

Alla verkar vilja ha Svennis som ny förbundskapten. T o m Glenn Strömberg vill det. Lite förvånande att Glenn går på den linjen, tycker jag. All respekt för Glenn Strömberg!

Visst vore det intressant med Svennis men jag tror inte det blir av.
Minns en intervju för flera år sedan då Svennis påpekade att Sveriges VM brons från 1994 var en så stor bedrift att den förmodligen inte skulle överträffas eller ens tangeras . I alla fall inte under överskådlig framtid.
Om han inte har ändrat uppfattning så tror jag det ( faktumet att VM brons inte går att bräcka) betyder mer än pengar och eventuella kontrakt med andra klubbar.
Jag har svårt att tro att Svennis skulle gå in i den här rollen om han inte är övertygad om att svenska landslaget kan prestera mer än det har gjort de senaste åren.
Är han det ?
Kan han slå Lagerbäcks facit ?
Jag tror inte Svennis går in i en roll där det står så mycket prestige på spel.
Visserligen misslyckades Sverige att gå till VM detta år, men att "bara" kvalificera sig för EM 2011 eller nästkommande VM duger inte. Det är ett minimikrav.

Om Svennis ska lyckas (enligt den måttstock som verkar gälla bland vissa svenska journalister ) måste han förbi åttondelen i ett stor turnering som EM eller VM.
Lagerbäcks lag lyckades inte med det, men man var- trots stenhård konkurrens- ytterst nära.
Man föll knappt mot världslaget Holland (straffar EM 2004) och Senegal (2002 , Golden Goal), förlorade klart till Tyskland i VM 2006 och missade avancemang från gruppspelet i EM 2008 efter förlust mot Ryssland.

EM 2008 kallades för ett fiasko trots att gruppen innehöll lag som Grekland ( som var regerande europamästare) Spanien och Ryssland ( laget som alla underskattade)
Kraven på svenska fotbollslandslaget är alltså stenhårda och, i mitt tycke, orealistiska.

Jag tror Svennis inser det och därför tackar nej.
Dessutom tror jag förändringen skulle bli minimal. Svennis är också en försiktig general. Jag hoppas därför Sverige satsar på något helt nytt, gärna en utlänning.
Varför inte Roy "grüna sidan upp"