fredag, juni 26, 2009

Jackson, Thats it.

Jag har inget egentligt förhållande till Michael Jackson. För mig är det bara "I Want You Back" med Jackson 5 som betyder någonting, det är också den enda Jackson-låt jag hittar i mitt, vid det här laget ganska omfattande, i-Tunes bibliotek.
Nåja, där finns också ett par covers av Billy Jean, men "Thats it".

När MJ var som störst - i mitten av 80 talet - så var det självklart att jag skulle hata honom.
Jag tillhörde den andra sidan, den som föraktade MTV och videopopen.

Musiker brukade - och gör så fortfarande- prata om storheten i albumet "Thriller", den musikaliska perfektionismen, men också det gick mig förbi eftersom jag inte hade kunskapen, jag saknade förståndet att förstå det märkvärdiga i Jacksons musik.
För mig var han en mediafigur. Och så är det nog tyvärr fortfarande.

Dock är jag inte lika inskränkt längre.
Jag slutade hata Jackson och Madonna och Prince för ganska längesedan och idag kan jag - utan att skämmas ett dugg - erkänna att jag gillar Madonna och älskar Prince.
MJ han jag dock aldrig upptäcka på samma vis.

Det är nog otvivelaktigt så att MJ är/var den störste - i bemärkelsen "POPSTAR"- för vem skulle sälja ut 50 Londonspelningar ? Idag, när alla är så mätta på events av den typen ? Ingen.
Utom Jackson.

Men i min bok tillhör han definitivt inte de mest betydelsefulla eller den mest innovativa musikerna i vår tid. Jag har också svårt att tro att Jackson kommer att ses som Elvis jämlike i framtiden, av den enkla anledningen att Elvis faktiskt var först på plan. Jag har också svårt att tillskriva MJ samma status som Lennon, som stod för någonting mer än musik och jag har också svårt att köpa hans påstådda betydelse för svart soul. För mig känns han faktiskt mer som vit påpp. En inverterad Elvis ? En man född i fel skinn ? Men det är bara min åsikt.

Andres Lokko (Svd) skriver att vi har Jackson att tacka för mycket, bland annat att den svarta musiken till slut nådde över rasbarriären. Och han borde ju veta, är det någon som fått mig att uppskatta soulmusik så är det Herr Lokko och hans samlingsskivor


Jacksons öde känns faktiskt logiskt. Han var overklig. Eller, han blev overklig..någonstans på vägen. Han blev " THE POPSTAR ". Precis som Monkees, fast tvärtom.
Och i det avseendet är han förmodligen märkvärdigare än Elvis.
Han blev den störste popstjärnan. Om det nu är något att sträva efter?
För jag kan inte komma ifrån att han är/blev ett offer för sig egen storhet, den planerade come-backen nu till sommaren påminde mig t ex mer om den ensamme, tragiske stjärnan i Billy Wilders "Sunset Boulevard" än om Triumfens Ögonblick.
Tragiskt. Thats it.

5 Comments:

At 3:01 fm, Blogger Elin i Björken said...

Självklart är det tragiskt när personer dör i unga år.

För mig har MJ inte betytt så väldigt mycket i musiksmak och jag har nog då och då tyckt att han är en "skum" person.

Uppenbarligen betyder han mycket för många. Att Thriller ska vara så speciell kan jag inte förstå. Då var jag mitt uppe i indie-musikens födelse.

Det är mycket större.

 
At 5:40 fm, Blogger Fredrik said...

samma här och det är säkert en generationsfråga.

Jag minns den dagen då Elvis dog och det berörde mig inte alls.

Bara ett par år efter så dog Lennon , vilket var någonting helt annat för mig. jag minns var jag befann mig när nyheten kom. Har t o m ett kassettband kvar med minnesprogrammet och en radiointervju med Robban Broberg ( som befann sig i NY när det hände)

Men sorgligast var dagen då Joe Strummer dog. Han var knappast av samma stjärn-dignitet, men för mig betydde han mer än de två tillsammans.

Joe Stummer , som också var ganska ung när han dog , nämns t ex inte alls idag när tidningarna "jämför" storheten.
Inte Bob Marley heller.

 
At 7:48 fm, Blogger Elin i Björken said...

Jag blev tagen av både Lennon och Elvis död. Lennon gillade jag när det begav sig, Elvis (i urval) har jag börjat gilla på gamla år.

Jag har svårt att tro att jag kommer att konvertera till MJ för att han gått bort.

 
At 8:45 fm, Blogger Fredrik said...

läs gärna Anders Lokkos betraktelse över MJ i dagens Svd (www.svd.se)
Mycket bra !!

 
At 9:53 fm, Blogger Elin i Björken said...

Läste en kommentar angående MJ´s bortgång att han tyckte att det var lite skönt att det var över. Personen som kommenterade tyckte att MJ haft ett långdraget självmordförsök alltför länge.

Ja, så kan man också se på saken.

 

Skicka en kommentar

<< Home