fredag, juni 05, 2009

Prove it all night

Bruce på Stockholms Stadion igår.
Arenarock är inte min grej .
Inte längre, men det fanns en tid då jag åkte på allt. Stones, Bowie ,U2 och givetvis också The Boss. 
Och kanske är det bara Bruce som fixar den här typen av evenemang. Nu för tiden tycks det som att han är här i landet och spelar varje sommar ...och fortfarande vallfärdar svenskarna i tusenden till Stadion och Ullevi. Märklig. 
Intresset borde rimligen mättas med tiden. Mitt är mättat sedan länge och hade jag inte fått biljetterna i present hade jag aldrig funderat på Bruce utomhus, så mina förväntningar var som ni förstår minimala. 
Och det blir inte så kul heller. Regnet piskar på trots att Bruce kör Who´ll stop the rain som inledning. 
Hustrun , som är kort i rocken , ser inte ett piss eftersom bildskärmarna sitter alldeles för lågt. Ljudet böljar i blåsten och jag börjart titta på Stadions stora klocka redan efter efter två-tre ackord och undrar hur länge han ska spela.
Det är kallt och jag börjar fundera på hur vi ska ta oss hem. Ingen vidare start

Sen kommer Prove it all Night och för en kort stund får jag uppleva "pirret" . Den där känslan man SKA uppleva på konsert infinner sig helt plötsligt. 
Prove it all night , som är ett av många glada sprall-spår från The River tillhör inte hitsen, men är en av de mesta spelade låtarna live och den är precis så bra som den ska vara. 
Det pirrar till, liket ( dvs femtioåringen från Uppsala) lever och faktiskt blir det några spontana danssteg och när Bruce sjunger sista versen;

" They made their choices and they'll never know,
What it means to steal, 
to cheat, 
to lie,
What it's like to LIVE AND DIE " 
så stockas det i halsen och jag känner musikens makt precis så som jag vill känna den. 
Den berör.
Ögonblicket räddade kvällen.

Låttiteln blir också lite signifikativ för kvällen.
Bruce och E-Street Band är  proffs och de vill verkligen bevisa det. Kväll efter kväll. Regn och kyla till trots. Jobbet ska göras, publiken ska få sitt och lite till. Det är beundransvärt och det är förmodligen därför publiken fortsätter att komma. För Bruce levererar. 
Alltid.
Han kämpar, flirtar och hetsar som den arena-showman han är.
Och publiken älskar det. 
Ikväll och på söndag är det dags igen.
Prove it every night.