lördag, augusti 02, 2008

En bok

Läste precis ut "Håkan Hellström , texter om ett popfenomen" som är en sammanställning av intervjuer,recensioner och artiklar om Håkan Hellström. Håkan Steen på tidningen Sonic har fungerat som redaktör och boken innehåller såväl sågningar som hyllningar. 
Fast mest hyllningar.
De negativa texterna är få och det är väl helt naturligt ty detta är en kärleksförklaring mer än en analys av landets omedelbaraste popstjärna sedan Jakob Hellman. Visst blir det lite tjatigt med alla dessa hyllningar , debutplattan ligger förstås i fokus och jag vet inte hur många recensioner av "Känn igen sorg för mig Göteborg " boken innehåller. För många, enligt mig. Men det är oviktigt. Flera av intervjuerna är väldigt bra och jag ( som gillar HH, men inte vet så mycket om honom) fann dem mycket intressanta. HH är ett naturbarn, en oförstörd vanlig Kålle mitt ibland alla dessa "popstars". Hoppas han kan förbli den han är, framgång har ju en tendens att ändra på sådant. Hur som helst, intressant läsning och ett extraplus till Per Bjurmans brandtal till försvar för HH´s sätt att sjunga.