torsdag, juli 17, 2008

ABBA The Hype

Det är mycket ABBA nu. 
Igen. 
Film, Musical, sommarprogram och en litteratur professor från England jämför texterna med Shakespeare!

Har aldrig hajjat ABBAS storhet. Visst, jag vet att de är ett av världens största popband och jag försöker inte förneka deras givna plats i populärmusik-historien. 
Jag är också medveten om att flera stora artister som jag gillar ( t ex Elvis Costello) högaktar ABBA och har inspirerats av ABBA ( pianot till Olivers Army är snott direkt från Dancing Queen) 

Men BRA har jag faktiskt aldrig tyckt att de varit. 

OK: "Knowing Me, Knowing You" är bra, och jag såg Lasse Hallströms ABBA film ( med viss behållning ) när den kom. På BIO till och med. (nåja, det fanns väl inte video på den tiden) 
Jag var också stolt över att vara svensk när ABBA kom på tal och man var utomlands, och visst höll  jag på dem den där gången i Brighton. De var ju svenskar och de påminde-  i sin klädstil - om mina hjältar som hette Slade, Sweet, Alice,, T Rex och Bowie. Jag har t o m en eller två LP skivor i en back i källaren....
Men det är nog allt. 

 Att lyssna på Björn Ulveaus sommarprogram hade jag inte en tanke på. Och då är jag en sån som prenumererar på Sommarprogrammen via i-Tunes.
Jag gillar verkligen det programmet och lyssnar på många kända och - för mig - okända "pratare" varje sommar. Det är möjligt att Ulveaus program var bra, han känns bara så otroligt ointressant. Precis som hela ABBA.
Agneta och Frida= Trista tanter och har alltid varit det. Utom när Agneta flörtade med den där galne holländaren ( du kan läsa mer om det i Fredrik Strages "Fans") 

Benny är väl den ende som är lite spännande i samlingen. Begåvad är han ju också. Agneta sägs ha en bra röst. Mats Olsson var Expressens popkrönikör under ABBAS storhetstid och han tjatade ofta om vilken fantastisk rockplatta han skulle göra med Agneta. Plattan där han skulle välja låtar. Möjligt att det hade blivit bra, Olsson vet ju vad han talar om, men enligt mig hade hon ett ganska opersonligt uttryck och dessutom taskig engelska. Frida var oftast back-up till Agneta men det är ändå hon som sjunger på "Knowing Me, Knowing You" vilket ger henne ett litet försprång hos mig. 
Men de var naturligtvis smarta. Och de är smarta fortfarande och det skäms absolut inte för sina miljoner, vilket man måste högakta dem för. 

Stickan A var också en trist typ som skrev fåniga svensktopps-texter och det har postumt inrättats ett pretentiöst musikpris - Polar Music Award - till hans minne. 
Behöver verkligen Pink Floyd, Bob Dylan, Bruce och Stevie W (för att nämna några)  de där pengarna?  

Filmen då ? Jag ska se den när den kommer på DVD. 
Efter vad jag kunnat läsa mig till är den både bra, vacker och rolig. Fast jag förstår inte vad ABBA musiken egentligen har där att göra ? Är den bärande genom filmens handling  ( som i den där australiensiska filmen,  Muriels Wedding) eller är det en ljudkuliss som kunnat ersättas av t ex Beach Boys? 
Beach Boys känns faktiskt mer hav och vitkalkade grekiska hus än ABBA.

Apropå ABBA:  Läste jag nyligen i engelska Mojo att Ola Brunkert, som trummade åt ABBA, hade omkommit i en olycka. Måste ha missat den nyheten då den gick i svensk press. 

2 Comments:

At 3:44 fm, Blogger Elin i Björken said...

Fast Björn Ulveus är nån sorts talesperson för Humanisterna. De har ibland rätt friska tankar om religiösa friskolor som de inte är rädda att uttala.

Men sen vet jag inte så mycket mer om Humanisterna än att de är ateister.

 
At 4:04 fm, Blogger Fredrik said...

det visste jag inte..låter ju sympatiskt även om jag inte heller känner till Humanisterna.

 

Skicka en kommentar

<< Home