tisdag, februari 06, 2007

En icke deckare

Har precis avslutat "In search of my Italian father" av Helena Frith-Powell. Helena är min kusin. Lika bra att jag säger det på en gång. Hade aldrig läst den om så inte vore fallet. Jag är sedan länge hopplöst fast i deckarträsket. Endast justa reportageböcker , typ Fredrik Strage, kan locka mig därifrån.
In search of är ,förutom att vara en sorglustig berättelse om en flickas möte med sin förlorade fader, en resa till Italien med allt vad det innebär i form av mat och kultur. Läs den och du vill genast resa till Florens och vandra gata upp och ned. Eller åka gondola genom trånga gränder i Venedig. Eller äta fettucine hos Alfredo i Roma.Eller bara ta en caffe i baren på hörnet. T o m börjar jag fundera hur det är att gå på en italiensk opera ! Men det kanske bara är åldern ?
Om du tycker detta låter intressant så köp boken och bidra till min kusins fortsatta författarkariärr. Det är hon värd. Jag garanterar det. Boken finns bara på engelska och du hittar den säkrast på Amazon UK.