söndag, januari 28, 2007

John Ajvide, igen

Tillhör ni dem som gillade "Låt den rätte komma in " och "Sluthanteringen" ? John Ayvide Lindqvists novell-samling "Pappersväggar" finns ute nu och den innehåller en hel del . För oss redan frälsta. Novellsamlingar brukar ju inte locka nya läsare och jag tror inte heller detta är rätt inkörsport till John Ajvide. "Gränsen, som inleder, är en riktig pärla ! Som så många andra gånger undrar man...vart ska detta ta vägen ? Vem är hon, denna människa som har ett väderkorn som en labrador och en nuna som själve ... Men säger jag inte mer. Läs.
Som vanligt stoppar JAL in en hel del muusikreferenser vilket jag uppskattar mycket! En av novelllerna handlar t o m om Pink Floyd`The Wall.

5 Comments:

At 3:21 em, Anonymous Anonym said...

Så bra var den väl ändå inte? Jag tycker att Pappersväggar fortsätter på en väldigt tråkig utveckling: en riktigt bra författare som bara blir sämre. Så trist. :/

//JJ

 
At 3:49 em, Blogger Fredrik said...

Johan !
håller delvis med och erkänner att jag var för snabb med att tycka till om "pappersväggar".Borde givetvis ha läst mer än två-tre noveller...Det var väldigt ojämt. Inledande "Gränsen "var i särklass. Men jag ser ingen negativ trend hos John Ajvide. Novellsamlingar räknas inte.
/Verner

 
At 5:56 em, Blogger Johan said...

Tja, som novellfantast så kan jag inte riktigt hålla med om det. Novellsamlingar är för mig minst lika viktiga som romaner; jag räknar med att de också skall vara minst lika bra.

//JJ

 
At 7:27 em, Blogger Fredrik said...

Består inte novellsamlingar ofta av
"sånt som blivit över " ?
Uppslag som aldrig tog sig vidare , ideér som dog ?
I min - iofs - begränsade litterära värld kan jag bara räkna upp två novellsamlingar ; Elmore Leonards, "When the women came to dance" och Ian Rankins Beggars Banquett.

 
At 9:25 em, Anonymous Anonym said...

Nej? Det är en tragisk missuppfattning att novellen skulle vara det där som inte riktigt klarade av att bli en roman. Det finns för all del säkerligen även författare som ser det på det sättet, men vissa saker blir helt enkelt bara bättre som noveller. Flera av mina främsta läsupplevelser någonsin har varit i kortformatet. Dagerman, Ishiguro, Chiang, Gaiman och så vidare.

//JJ

 

Skicka en kommentar

<< Home