tisdag, januari 03, 2006

Mannen från bergen, Kjell Eriksson (sv)

Uppsalas deckarkung (sorry Nesser, men nu är Eriksson faktiskt kungen !) är tillbaka med sin kanske starkaste deckare hittills. Jag har gillat de tidiga böckerna också, men denna gång håller storyn hela vägen. I föregångarna "Prinsessan" och "Nattens" har jag irriterat mig på ologiska och omotiverade händelseförlopp och att det lämnas för många lösa trådar. I övrigt har jag tyckt mycket om Erikssons berättelser och då i synnerhet uppsalaskildringarna. "Mannen från bergen" utspelar sig i stans krogvärld , en värld med mycket svart arbetskraft, droger och annat man inte gärna skyltar med på menyerna. Fokuset ligger faktiskt på gärningsmannen och inte så mycket på Erikssons hjältinna, Ann Lindell. Kanske är det därför jag tycker denna är bättre än de tidigare. Och så slipper vi den där träige typen Edward från Gräsö. Skönt.