söndag, oktober 23, 2005

Mats Hård - Konsten att förlora

Egentligen är detta bara en bloggare, precis som jag. Eller ändå inte. Mats Hård är en mycket välkänd person. Åtminstone i
journalistkretsar. Eller rättare sagt, människan bakom pseudonymen "Mats Hård", är det. Känd , alltså. Mats Hård har blivit ett begrepp. I alla fall bland människor som läser om och tycker om sport , och då ffa fotboll. Själv är jag som vanligt sorgligt sent ute när det gäller sådana här företeelser. Min vän med koll började prata om Mats Hård redan i vintras. Jag hade inte en aning. För alla ni andra som saknar koll tar jag därför nu en kort presentation av Mats Hård - resten kan scrolla fram till nästa stycke :
pseudonymen Mats Hård
- Man, +30 år
- Bor i Stockholm (inflyttad norrlänning)
- Känd sportjouralist från stor tidning
- GIF Sundsvall supporter, OBS, FÖR LIVET
- Livsåskådning: Livet är som fotboll
- Sambo med kariärrkvinna
- Förälskad i smarta, roliga Skåne-Jenny, som desssutom brinner för fotboll
- Bloggar om allt detta på "thefineartoflosing.blogspot.com"

Sen en tid har man förstås spekulerat om VEM som döljer sig bakom masken, men det skiter jag i just nu. Boken är bra. Bitvis strålande. Innehåller mycket som jag önskar att jag skrivit själv. T. ex. rockcitaten. Jag hittade några Dylan,ett par av Stones och Håkan Hellström, snyggt invävda i texten. Så där apropå. Där finns säkert fler. Är ganska säker på att man hittar Smiths om man letar, jag kan dock dom för dåligt . Listorna. De påminner visserligen en del om High Fidelity,men jag älskar listor av typen "3 Barçaspelare som ens flickvän kunde få vara otrogen med", eller, "Vem är du -som yrkesman - mest lik ur VM truppen -94" , "Fem sämsta värvningarna i klubbens historia" . Eftersom "Livet är som fotboll" framför Mats Hård sina resonemang och tester med hjälp av fotbollsterminologi. Lektionerna i att förlora är klockrena och känns igen av alla som utkämpat plågsamma säsonger med favoritlaget på dekis. Dessutom fick jag bekräftelse på det jag länge misstänkt; att kvällstidningsbranchen är hopplöst förlorad i sin jakt på snabba nyheter. Har finns ingen plats för en sån som Hård. Om man uppskattar såna här barnsligheter så är den här boken definitivt värd att läsa. Jag hade i alla fall kul även om tempot mattades mot slutet. Alltså ; Tre klara poäng och en övertygande seger efter stundtals glänsande spel. Hoppas för Mats Hårds egen skull att han byter klubb till nästa säsong. Varför inte Offside?

Ps,ett tillägg :
Mats Hård "trädde fram" ur anonymiteten idag (28/10) . Förlaget kanske krävde det ? Det är dyrt med marknadsföring.Bakom pseudonymen står frilansjournalisten Olle Svalander. Inte Nylin, inte Olsson eller Banks eller ens Robert L. Lite snopet.. kanske ? Men boken är givetvis fortfarande lika bra

0 Comments:

<< Home