onsdag, maj 02, 2007

Vass Egg- Gillian Flynn

Läser just nu Vass Egg, som är en sk. psykologisk thriller. Jag har fått ett läse-ex (det står så med stora bokstäver över hela omslaget) . så om detta är den slutgiltiga versionen vet jag inte. Vass egg" är Gillian Flynns debut och den är alltså redan översatt till svenska och andra språk. Som titeln och omslaget (ett rakblad) antyder så handlar det - till viss del - om självskadande beteende.
Jag hade lite problem med den här texten inledningsvis. Den kändes så "stolpig" och krystad. Hårdkokt journalist-tugg som var svår att ta på allvar. Lite som Sparkle Hayter, om någon minns henne. Jag ska inte avlöja historien , men efter ett tag klarnar det ordentligt och förklaringar till karaktärernas märkliga beteende börjar framträda.
Obehagligheter lurar runt hörnet, känns det som....och jag gillar den här mer och mer för varje sida.
Återkommer.